måndag 29 mars 2010

Skrivglädje!



Idag utbrast en elev i 7A att jag skulle skynda mig att högläsa, för att de skulle hinna skriva i sina bloggar. Den svensklärare som hör sina elever spontant uttrycka den sortens uppmaningar, kan vara en nöjd och stolt lärare. Det är jag! Jag är uppriktigt glad för få befinna mig mitt i elevernas lustfyllda språkskapande. Ett skrivande som utgår från dem själva där bloggen med dess alla funktioner är redskap i en verktygslåda och där ungarna ser fram emot att börja snickra med ordval, meningsbyggnad, skrivregler, rubriksättning och passande bilder. Utifrån blogginläggen kan vi sedan i ett gemensamt lärande synliggöra varandra som skribenter, diskutera texttyp, innehåll, betydelsen av avancerade ord och ge varandra positiv respons. Heja Anton och hela 7A!

1 kommentar:

  1. Vilka fina bloggar klassen skapat! Proffsklass på vissa! // Mvh Martin Tallvid

    SvaraRadera